Doorgaan naar content

Zeeuwse foodsector serveert eiwitrijke ‘landbouw-op-zee’

8 juli 2022

Yellowtail kingfish, zeekraal en mosselen: zomaar enkele typisch Zeeuwse producten die op dinsdagmiddag 5 juli werden geserveerd op The Protein Showcase van Floriade Expo 2022. Want de Zeeuwse foodsector, verenigd in netwerk FoodDelta Zeeland, heeft naast plantaardige ook mariene eiwitten te bieden. Van zee en land, van land en water.

Daarom is provincie Zeeland een van de partners in The Protein Showcase. Managing director FoodDelta Zeeland Johan Dourleijn stelt dat Zeeland samen met Flevoland leidend is in de akkerbouw en de grootste aquacultuurprovincie van Nederland is. De hele foodketen van uitgangsmaterialen, teelt, verwerking, retail en horeca is in Zeeland aanwezig. “Daarmee hebben we een gidsfunctie in de transitie naar voedsel met eiwitten van plantaardige én mariene oorsprong. Ofwel, hoe krijgen we die gewassen en ‘landbouw-op-zee-vruchten’ op het bord van de consument?”

The Protein Showcase – aanjager voor duurzame ambities
Daartoe blijkt de Floriade een prachtig podium. Vijf van de circa honderd aangesloten partners in FoodDelta Zeeland mochten op The Protein Showcase hun verhaal doen. De presentaties, proeverij en rondleiding op de eiwitkavel werken volgens Dourleijn inspirerend voor de deelnemers en andere partijen die kunnen helpen onze gezamenlijke ambitie te verwezenlijken. “Het belang is dat innovatie en samenwerking meer dan ooit nodig is om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.”

Limagrain – kennis delen onder telers en keten
Allereerst benoemde René van den Bosch van zaadveredelaar Limagrain uit Rilland de voordelen van de veldbonen, waarvan zij het zaad in heel West-Europa wegzetten: eiwitrijk, weinig CO2-uitstoot, stikstof vasthoudend, weinig mest behoevend en hoge opbrengst. Voor feed (diervoeder) is de markt al goed, maar voor food (menselijke consumptie) biedt de veldboon nog veel teeltpotentie. Om dat te stimuleren, zal het positieve veldboonverhaal meer moeten worden gedeeld, onder telers, maar zeker ook onder alle ketenpartners in de verwerkende industrie.

CZAV – gelijk speelveld voor de veldboon
Ook vraagt het Europese speelveld om aandacht, omdat Duitse en Belgische telers subsidie krijgen. Jos Groot Koerkamp sprak namens de Zeeuwse telersorganisatie CZAV wel de hoop uit dat het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid daar binnenkort oplossingen voor biedt richting de Nederlandse teler. Het gewas past immers prima in het duurzaamheidsvraagstuk. Zo is de veldboon een prachtig rustgewas en vergroot het de biodiversiteit op de akkers.

Meatless – de tijd is rijp voor vleesvervangers
Dat er mooie producten van de veldboon gemaakt kunnen worden, liet Jos Hugense van Meatless uit Goes zien. Van veldboonmeel maken zij texturen voor bijvoorbeeld vleesvervangers, zoals vegetarische hamburgers, en kip- en vis-analoge producten. Dat de tijd er rijp voor is, blijkt: met een jaarlijkse groei van 40% is de behoefte aan nieuwe, duurzame producten groot. Vanuit de verwachting dat vegan en vegetarische producten in prijs zullen dalen, wordt de vraag nog groter.

Kingfish Zeeland – schone vis wordt goed betaald
Dan naar de eiwitrijke aquacultuur, waar die groei ook merkbaar is. Volgens Janneke van der Linde van Kingfish Zeeland uit Kats (pal onder de Zeelandbrug) is de vraag naar duurzaam gekweekte vis groot. De zorgvuldige selectie van oudervissen, opkweek in de bassins, verzorging en perfecte omstandigheden op de farm maken de yellowtail kingfish een ‘schone’ vis, die vooral binnen de gastronomie goed ontvangen wordt.

Krijn Verwijs Seafood – de klant verleiden
Caroline Verwijs van Krijn Verwijs uit Yerseke ten slotte maakt zelfs gebruik van eiwitrijke producten die helemaal geen voeding behoeven. De schelpdieren, zoals mosselen en oesters, leven van de zee, waardoor de footprint nog lager is. Sterker, CO2 wordt zelfs opgeslagen in de schelp. Net zoals bij de veldboon zijn ook de zeevruchten ideaal om te telen en te nuttigen. Maar bij de mossel bijvoorbeeld is het zaak om ook de consument te overtuigen. Vanuit het motto ‘happy, hurry, hungry’ weet het bedrijf met het Premier-concept inmiddels ook nieuwe doelgroepen te bereiken.

Sprekers & bedrijven
Johan Dourleijn van FoodDelta Zeeland
René van den Bosch van Limagrain
Jos Hugense van Meatless
Jos Groot Koerkamp namens CZAV
Janneke van der Linde van Kingfish Zeeland
Caroline Verwijs van Krijn Verwijs
Herman Navis, Eiwitkavel The Protein Showcase